Dnes nejčastější volbou pro osobní i jiná auta je naftový motor, známý také jako dieselový motor. Jedná se o druh spalovacího motoru využívající naftu.
Jeho fungování se odlišuje od benzinového motoru zejména způsobem zapálení palivové směsi. Zatímco benzinové motory využívají svíčky pro zapalování směsi, naftové motory spoléhají na vysoký tlak a teplotu, které vznikají kompresí.
V naftovém motoru se nejprve do válců vtáhne vzduch, který je poté stlačen do velmi vysokého tlaku, což následně zvyšuje jeho teplotu. Když se dosáhne dostatečně vysoké teploty, nastane vstříknutí nafty, která se okamžitě vznítí. Díky tomu má naftový motor mnohem vyšší palivovou efektivnost v porovnání s benzinovými motory.
Další výhodou je, že naftové motory produkují více točivého momentu, což je činí ideálními pro těžká nákladní vozidla a vozidla, která potřebují velký výkon při nízkých otáčkách. To je využitelné i pro osobní auta, zejména s automatem.
Mezi nevýhody naftových motorů patří jejich větší hlučnost a vibrace v porovnání s těmi benzinovými. Také je jejich výroba o něco náročnější a totéž platí io údržbě a to kvůli komplexnějším součástem. Dieselové motory produkují méně částic CO2 na kilometr ve srovnání s těmi benzinovými, ale vypouštějí i jiné znečišťující látky.
Benzínový motor je také typ spalovacího motoru, který byl v minulosti v popředí, ale v posledních letech je méně častou volbou a to obvykle kvůli vyšší spotřebě. Princip jeho fungování spočívá v zapalování směsi benzínu a vzduchu.
To se děje v uzavřených válcích, čímž se vytváří energie potřebná k pohonu. Proces se skládá z sání, kompresí, spalování a výfuku. Během sání se do válce přivede směs vzduchu a benzínu. V kompresi se směs stlačuje, čímž se zvyšuje její teplota a tlak. Následuje zapalování svíček, což způsobí jiskru a tlačí píst dolů ve válci.
Tento pohyb se přenáší na klikovou hřídel a vytváří mechanickou energii potřebnou k pohonu vozidla. Na závěr výfuk odvádí spálené plyny z válce ven z motoru.
Mezi hlavní výhody benzinového motoru patří jeho jednoduchost a nízké náklady na výrobu. Benzinové motory jsou schopny dosahovat vysokých otáček, což umožňuje dosahovat vysokých výkonů. Kromě toho mají benzinové motory mnohem lepší poměrové charakteristiky výkonu a hmotnosti v porovnání s jinými typy motorů.
Na druhou stranu, je zde také několik nevýhod. Benzíny jsou méně efektivní než diesle, což znamená, že na stejnou vzdálenost spotřebují více paliva. To vede k vyšším emisím, ale především k vyšším nákladům na jeden ujetý kilometr.
Rozhodnutí, zda si vybrat diesel nebo benzin, závisí na několika faktorech. Tím nejdůležitějším je používání. Dieselová vozidla jsou ideální pro lidi, kteří pravidelně absolvují dlouhé cesty nebo mají vysoký roční nájezd kilometrů.
Díky jejich vyšší palivové efektivnosti dokáží dieselové motory na stejné množství paliva ujet mnohem větší vzdálenost v porovnání s benzinovými. Toto je obzvláště užitečné pro dlouhodobě cestující lidi v případě osobních aut a pro živnostníky nebo firmy, které potřebují vozidla pro těžší práci nebo pro převoz materiálu.
Vysoký točivý moment naftových motorů a také jejich schopnost poskytovat velmi velký výkon při nízkých otáčkách jsou v těchto případech klíčové.
Pro osoby, které používají vozidlo převážně na krátké cesty nebo mají nízký roční nájezd, nemusí být dieselové vozidlo vhodnou volbou. Vyšší nákupní náklady, náročnější údržba io něco větší potíže se startem v zimě jsou viditelné minusy.
Dieselové auto se tak vyplatí tehdy, máte-li roční nájezd alespoň 20.000 a více. Tato hranice je však pouze orientační a liší se v závislosti na konkrétních okolnostech, jako jsou například místní ceny paliv, údržbové náklady či to, zda používáte auto více ve městě nebo mimo něj. Podcenit není třeba ani to, v jakém stavu bude motor po několika letech.
Právě na jeho stav mají největší vliv údržba a pravidelný servis. U obou motorů jsou to klíčové aspekty, které je třeba brát v úvahu při výběru pohonu. Jednou z nejdůležitějších součástí údržby je pravidelná výměna motorového oleje a filtrů.
Motorový olej v dieselových motorech je vystaven mnohem vyšším teplotám a také větší kontaminaci v porovnání s benzinovými motory, což je jeho minus.
Toto může vést k rychlejšímu rozkladu oleje a jeho znečištění. O to důležitější je dodržovat doporučené intervaly výměny oleje a filtrů, přičemž to, jak často měnit olej , závisí jak na motoru, tak na způsobu jízdy a stylu používání vozidla. Neméně podstatné je pravidelně kontrolovat jeho stav k tomu určeným měřítkem.
Součástí servisu musí být i výměna palivových filtrů a vzduchových filtrů , stejně tak i vizuální kontrola a případná výměna brzdového obložení. Specifickou částí dieselových motorů je péče o DPF filtr pevných částic.
Ten odstraňuje škodlivé částice z výfukových plynů a vyžaduje pravidelné pročištění. To se děje automaticky při delších jízdách nebo na vyšších otáčkách. V případě auta používaného převážně na krátké trasy je to však problém a právě to je nejdůležitější aspekt údržby dieselu, který je třeba zvážit před koupí zvážit.
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024